TABUNGAN MASA HADAPAN...

Tuesday 24 April 2012

syiookkkkk bha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum w.b.t...

hye semua...:) sehat?? aku harap semuanya berada di bawah lembayung rahmat & kasihNYA.. insyaAllah..:)

okke.. hari nie aku nak share pasal satu information.. act nye entry nie khas aku tujukan buat semua kawan2 aku yang tgh dok blaja dekat uni & tak lupa jugak buat yang lain2 ye... (ahakkksssss macam nak bagi speech raya pula ye kau kak limah..haha..

apesal lak kan aku tujukan "khas" buat kawan2 aku yg tgh dok blaja jek.. org lain x bole ke share info nie... hihi..:) jangan lah marah ye sebab kebiasaannya 'tabiat' nie hanya kerap dilakukan oleh budak2 uni jek ye.. nhgehhhhh3333333... cer teka ape lah 'tabiat' tu kan...?????

hihi..:)

mmmmm.. korang tau tak brand nama maggi, mee sedap, pa ma and seangkatan dengannya???? aku rasa korang mesti dapat teka teka-teki bijak & pandai aku nie kan.. huhu..:) that is MAGGI!!!!!!!!!!!!!! yeaaaaaayyyyyyyyyyyyy.... 120 marks for u guys... congratulation...:)

so,, today ape lah kena mengena kan title entry aku dengan MAGGI segala nie kan??? sebenarnya aku saja jek bagi entry macam tu sebab orang yg aku nak tujukan khas entry nie adalah seorang blogger gak and dia selalu gak 'stalk2' belog aku nie.. hihi.. that's y lah i buat title macam tu.. hihi.. jgn marah ye....:)

first of all,, aku nak share what are the ingredients inside those maggi or mee sedap yang buat kita semua kate "pergggggggggggggggghhhhhhhhhhhh terangkat abes tu" nak2 kalau dapat kari berapi... kaw2 pulak tu.. peminat tegar spicy food mesti bersorak gembira bila tahu maggi introduce maggi kari berapi dulu kan.. hihi..:) teringat iklan dia... kahkah..:)



lagi bahaya oooo.. sebab bawang goreng dia tu salut dgn straw supaya dia x lemau bila terdedah nan udara,....:(


here they are,,,,( ihsan from incik google ya.. leb u google.. )

1. Calcium sulphate => that being used to increase the product shelf life.. so,, maggi tu akan tahan lame ye.. tak lemau(bak kata org melaka ye) even terdedah kat angin.. hihi..:) korang tau tak even cheese also contain this calcium sulphate..
2. tertiary butylhydroxyquinone => one of the liquid that contains inside the lighter(pemetik api) ... ggggrrrrr.... scary oooooooo
3. polydimethylsiloxane => used in the contact lens product... aiiiikkkkk... makan contact lens rupa2 nye kita selama nie... hihi..:)
4. tartrazine => yang buat kanak2 jadik terlebih hyper tu.. hihi..:)
5. propylene glycol => salah satu bahan yg digunakan kalau nak buat bahan pendingin.. mmmmm.. dalam aircond lah tu...
6. propyl gallate => prevent the production of sperm... isssssssssshhhhh.. bahaya nie... :(
7. pentasodium triphosphate => bahan pencuci dalam sabun pencuci pinggan mangkuk... euuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwwwww.....
8. BHT => will damage the kidney...
9. calcium oxide => dalam racun serangga tu...
10. tartaric acid => dalam julap.. mmmmm... patutlah pas makan maggi mesti sakit perut...:( so,,, sapa yg sembelit tu sesuai kot makan maggi.. kihkih.. kalau jalan lah kan..:)


scary kan??????? sebab tu lah kan kalau kita makan maggi jgn lah makan dengan air2 dia yang kita rebus maggi tu tadi.. harus lah semua bahan2 tadi masuk sekali dalam perut kita..

maggi nie side effect dia bukan datang sekarang,,, lambat lagi... maybe masa kita da tua nanti..

then, ada satu tips ye & it is a fact.. kalau korang nak makan tu bole,, but,, jangan lah dok ngadap maggi tu da macam dia tu makanan ruji kita... selang 2 or 3 days baru lah makan lagi..so, in a week only can take 2 PACKET ONLY!!!!!!!!!! remember okke... but, aku suggest tok sah lah makan dek maggi tu lagi.. susah kita bila da tua nanti... itu pon kalau sakit tu datang time tua,, kalau esok lusa.. Allah jek yang tahu semuanya... but,,, DIA da bagitahu dalam AQ da apa makanan yg sesuai and tak untuk kita makan. if the food are not good for us, HE said do not take it..:)

dulu2 aku suke giler kot makan maggi,,, nak2 lagi bila kat rumah bole masak atas dapur then letak sayur, telur segala bagai semua lah kan.. confir licin & menjilat sudu lah pas tu.. hihi..:)

but, since aku masuk uni nie macam da tak de selera lah pulak nan maggi.. hihi.. bajet high demand kan aku nie.. saje jek tukar selera tapi ada gak sekali sekala tu makan.. but, i'll try my best to avoid it sebab mak aku selalu gak bising pasal makan2 maggi nie.. huhu..:)

then, lastly dari banyak2 artikel aku baca tadi, aku tertarik dgn satu side effect nie.. sebab memang ada relation dengan maggi pun.. KIDNEY PROBLEM.. ada research yang da buktikan people with the age range between 18-24 end up having kidney problem.. either the kidney is swelling or infected..:(

so,,, rakan2 semua.. take note okke dengan apa yang kak limah cakap nie.. prevention is better than cure.. hihi..:)




adiossssssss!!!!!!!!
salam..:)




jejari berkata : retro = dinner???


No comments:

Post a Comment