TABUNGAN MASA HADAPAN...

Monday 9 April 2012

Pasti Ada Hikmah

Assalamulalaikum w.b.t....


kaifahalukumnajami'an?? harap2 korang semua hapyy2 saja ye... hihi..:) utk pengetahuan korang, aku skang tgh midsem break.. sgt9999 boring even ada bnyak repot and ada midterm naik break nie.. hihi.. suka buat keje last minute kan.. ishhhhhh33333333333.......:(

hari nie aku update 2 entry sekaligus... sje2 jek sebab da lame x update kan... hihi..:) 

so, before aku cerita panjang lebar kan.. korang dengar lah lagu nie dulu okke...










Tak ada manusia
Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi

Kita pasti pernah
Dapatkan cobaan yang berat
Seakan hidup ini
Tak ada artinya lagi

Syukuri apa yang ada
Hidup adalah anugerah
Tetap jalkani hidup ini
Melakukan yang terbaik

Tak ada manusia
Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi

Tuhan pasti kan menunjukkan
Kebesaran dan kuasanya
Bagi hambanya yang sabar
Dan tak kenal putus asa

Jangan menyerah
jangan menyerah
jangan menyerah
jangan menyerah.....oooooooooo.......




mmmmmmm.. based on this lagu,,, ada bnyak bentuk nasihat tentang kehidupan yg kita boleh amek ikhtibar & jadikan pengajaran..

bagi aku bnyak betul yg aku amik iktibar melalui lagu nie... salah satu nya adalah syukur.. kalo korang nak tau my major during degree years nie mmg bukan pilihan aku.. tapi, setelah aku experience sendiri  bnda yg bukan dalam minat aku, aku sgt22 bersyukur Allah bagi aku course nie sebab even course nie biasa2 ja, tapi, mampu gak lah kadang2 tu menunggang terbalikkan hidup aku kat sini.. bayangkan kalau aku terus nan minat aku dalam medik tu,, sure aku x bole handle myself.. syukran ya Rabb..:)

2ndly,,,, cubaan... ye.. sebagai seorang hambaNYA,,, kita mmg xkan boleh lari dari mendapat ujian & cubaan dariNYA... bukan apa.. ada sebab kenapa DIA uji kita macam tu.. maybe utk membantu kita menghapuskan dosa2 kita yg terdahulu.. tiada siapa yg tahu perancangan Allah.. namun, perancangan tu cukup rapi & semestinya bermakna dalam hidup kia.. insyaAllah.. Allah xkan uji hambanya tanpa kemampuan hambaNYA... da pun Allah bagi tahu kita dalam Al-Quran kan...

3rdly,, sabar... mmmmmm... sabar nie tentunya natijah dari ujian & cubaan yang DIA beri pada kita... kalau kita sabar, satu hari pasti kesabaran kita tu akan terbayar... lambat atau cepat hanya Allah saja yg tahu.. indah kan Islam tu?? terasa diri aku nie makin jauh... Ya Allah... ampunkan aku.. kadang2 nafsu merajai segalanya...

4rdly,,,, jangan menyerah.... sebagai hambaNYA... jangan lah kita cepat menyerah dgn sesuatu yg DIA da takdirkan buat kita... pasti segalanya ada hikmah di sebaliknya... aku pernah merasai sesuatu perasaan yg buat aku nak jek menyerah dgn cepat.. tapi, alhamdulillah.. Allah masih sayangkan aku & nak aku terus menghargai alam ini.. tiada siapa tau apa yang DIA rancang untuk kita kan.. 

conclusion nya,, kalau korang dgr lagu tu, dgr baik2.. seba kadang2 lagu tu bagi positive and negative effect pada kita.. pandai2 lah kita pk sebab Allah kurniakan kita akal fikiran utk memilih... insyaAllah..:)







jejari berkata : aku rasa _ _ D _ _ hari nie... :(



No comments:

Post a Comment