TABUNGAN MASA HADAPAN...

Saturday 31 March 2012

Manner is Needed!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum w.b.t...

ni hao ma???? harap2 korang berada dalam keadaan yang baik sentiasa.. insyaAllah....

hari nie aku nak share pasal manner.. kenapa aku share pasal bnde nie sebab aku experience this "bad" kind of manner semalam dekat hospital...

memang aku rasa bengang lah sebab kawan aku yang kena.. family kak limah uhh.. memang hangin lah aku...gggggggggrrrrrrrrrrrrrrr.......:(

nak ikutkan cerita, semalam aku pergi one of hosital kat sini.. sebab nak teman kawan aku yang sakit.. da lah lama giler tggu.. dari pkul 8, smpai lah pkul 10 lebih baru dapat result nye.. memang x lah kan...

nak dijadikan cerita, kawan aku yg sakit nie mnx sorg kawan aku yg ikut sekali tu teman dye pergi jumpa doc tu.. boleh plak korang tau doc tu marah kawan aku yg teman tu... bagi aku sebagai seorg doktor dye x boleh macam tu.. seolah-olah macam mencetuskan persepsi buruk terhadap profession doktor... sebab aku dulu kononnya nak jadik doktor dulu , tapi, xde rezeki.. sikit sebanyak hati aku sentap gak bila kawan aku nanges sebab kena  marah nan doktor tu...

lebih kurang macam nie lah conversation antara kawan aku nan doktor tu:

"awak nie siapa?"
saya kawan dia.
"awak boleh x dok luar, saya rase semit ble awak sibuk ada dalam nie"
kawan aku da senyap da..then dia try nak cakap lagi "kawan saya da lame saket"
doc tu cakap " dia ada mlut sendiri, dia bole cakap sendiri, awak pergi keluar"


sedih kan korang.. sepatutnya doktor tu cakap baik2, bukan dalam nada yang macam menghina.. menges kawan aku tu bila kuar dari blik doktor tu... paling yang buat aku sentap pastu bila doktor tu tnya kat kawan aku yg saket tu dlm keaaan yg marah... macam x elok lah kan.. sebagai seorang yg professional, x sepatutnya kita buat macam tu...

sebab, even aku x jadik doktor pun, aku ada kawan yg amek medik kat cni... first year adalah tahun utk belajar semua law and manner as a doctor... aku sampai jadik geram and nak cakap jek kat doktor tu..

tapi, aku sabar jek.. so, kawan2 semua, bila kita da besar nanti and da keje, kalo berhadapan dgn seseorg customer, client, patient or sapa2 jek lah... please watch ur manner.. because manner tu yang membuatkan org sekeliling respect dekat kita... betul kan kawan2???

mmmmmmmmmmmm............. so, moral of the strory is " everything u do reflect ur manner"....




jejari berkata : kadang2 susah betul nak tahan emo aku nie.. astaghfirullahalazim..:(



No comments:

Post a Comment