TABUNGAN MASA HADAPAN...

Tuesday 27 March 2012

anak sulung..:)

Assalamualaikum w.b.t...

kaifahalukumnajami'an??? hopefully semuanya berada di bawah lembayung rahmatNYA sentiasa...so,, hari nie aku nak share sikit apa yg aku dapat dari pembacaan aku kat iluvislam.com tadi..aku suka sgt artikel hari nie sebab pasal anak sulung...haha.. aku kan anak sulung,,so,,dengan sebab dan musabab itu lah maka aku tulis pasal entry ini...

                   ( nie lah entry tu.. baca lah.. dan renung2kan lah ye kawan2 sekalian..:) )

mmmmmm.....artikel tu tentang "berbahagia lah wahai anak-anak sulung"..dalam artikel tu cerita tentang kenapa anak sulung nie kadang2 seperti tak wujud dalam family or ibu bapa macam x hiraukan tentang anak2 sulung nie..seanjang pembacaan aku,, mungkin ada antara ayat2 dalam artikel tu betul..salah satunya ialah kenapa ibu bapa macam x hiraukan anak2 sulung nie sebab mereka tahu yang anak2 nie sudah pandai berdikari menggunakan kaki sendiri..ye,,mmg betul pun kita sebagai anak sulung,kita sewajarnya ada sifat tu dalam diri kita sebab kita masih ada adik2 di bawah kita yang memerlukan kasih sayang & tunjuk ajar dari ibu bapa & diri kita sebagai anak sulung...


dalam tu ada memberi contoh,ada anak2 sulung yang tak puas hati apabila segala perhatian diberikan sepenuhnya kepada anak2 yang lain.. bagi aku,, kita sebagai anak sulung tak boleh macam tu sebab kita lah insan yang pertama sekali menambahkan eratnya ikatan kasih sayang antara kedua ibu bapa kita..sebab KELAHIRAN KITA AMAT2 LAH DINANTI2KAN.. bukan aja oleh kedua ibu bapa kita,,malah seisi keluarga termasuk nenek, datuk, makcik2 dan pakcik2 kita semua.. oleh tu,, wahai anak2 sulung sekalian,,janganlah korang semua mudah berkecil hati seandainya perkara sebegini berlaku kepada korang semua,, malah korang seharusnya mengucapkan sejuta kesyukuran kehadratNYA kerana memberi kita satu ujian yang masih kita mampu untuk menanggungnya...:) 


bagi pendapat aku,, sebagai anak sulung, perasaan seperti tu mmg x bole ada dalam hati kecik kita nie sebab tanpa mereka,, x mungkin kita dapat hidup di atas muka bumi ALLAH yang sungguh indah nie..ada sebab mungkin kedua ibu bapa kita melakukan kita sebegitu..hanya ALLAH sahaja yang tahu segalanya..:) anak sulung adalah harapan keluarga.. sedari kita dalam kandungan lagi kita ditatang bagai minyak yang penuh..di beri segala kemewahan semasa menyambut kelahiran kita ke dunia ini..jadi, mengapa kita harus ada sifat iri hati terhadap adik2 yang lain..mereka juga darah daging kita..mereka adalah penyambung perjuangan kita kita di bumi indah ini..


pengalaman aku sepanjang 20 tahun menyandang gelaran sebagai anak sulung nie,, aku rasa sangat9 bahagia & berterima kasih...sebab aku menjadi "pembantu" menjaga adik2 ketika ketiadaan mak & abah, aku menjadi "ibu & bapa" buat adik2 aku bila mereka sibuk mencari rezeki buat kami semua,,aku menjadi "pendorong" kepada masa depan adik2 aku bila aku berjaya dengan cemerlang nya dalam pelajaran,, aku menjadi "teladan & ikutan" buat adik2 aku.. bukan senang untuk merasa semua ini, hanya insan yang Allah telah tentukan sejak di Loh Mahfuz lagi yang mampu menyandang semua tugas2 ini...


jadi,,, kenapa kita masih harus simpan perasaan iri hati & dendam terhadap darah daging kita sendiri???adik2 kita adalah cermin terhadap tingkah laku kita..bukan mudah untuk mencari orang yang faham kita 200%..adik2 kita lah yang faham kita sepenuhnya kerana dari mereka kecik lagi,kita da ada di samping mereka...:) 


kesimpulannya,,,,,,,,,,,,,,,, AKU BANGGA MENJADI ANAK SULUNG....



jejari berkata: adik2 aku bising tanya bila nak balik melaka..hihi..diorang x takut ke aku balik nanti aku "buli" diorang lagi...huhu..:)

No comments:

Post a Comment