TABUNGAN MASA HADAPAN...

Sunday 6 May 2012

weekend di hatcheri !!!!!

Assalamualaikum w.b.t....


hye semua !!!!!


 apa kabar semua??? aku sekarang nie tengah tak sehat cket.. asek batuk2 ja and macam makin worse ja aku rase.. hihi..:) 


so,, today aku nak share cket about my schedule (ccccccccciiiiiiiiittttttttttt... macam org penting jek kau kan kak limah ooiiii ) on this weekend..


actually nye sama jek minggu2 aku setiap minggu...


start with sabtu,, ada praktikal kat hatcheri UMS... yelarrr aku kan dok study pasal aquaculture kat UMS nie... so,,, basically kitorang lebih banyak praktikal dari teori... teori hanya melibatkan subjek untuk fakulti (padahal kat sini panggil sekolah okke... tomeeeeeeyyyy kan???? ) & juga teras universiti.. honestly aku cakap,, bila sampai weekend jek,,, aku pasti akan rase penat sangat sebab kena prakikall.. yelar cuba korang bayangkan aku kena bangun awal and start jalan kaki... ditegaskan sekali lagi,,, JALAN KAKI...!!!!!! lebih kurang 4 to 5 KM gak lah... sebab hatcheri UMS paling hujung sekali dalam map UMS... hihi... dekat satu jam juga lah aku exercise pagi2 sabtu nie... huhu..:) harus lah fit kan aku... kihkihk..:)

kerja kat hatcheri pula depends on RA punya decision,, tak nak lah mention sape orang nye... hihi.. tapi,,, aku berharap sangat aku tak kan dapat Lsquare punya area sebab kena bottom cleaning untuk larvae ikan..

korang tau tak larvae tu ape???? okay.. meh rapat2 dekat screen laptop/komputer,, aku akan bagi brief explaination about larvae fish and what is bottom cleaning... sesiapa yang berada dalam dunia Aquaculture neyh,, mesti diorang tau ape yang aku maksudkan.. kan333 ???


so, larvae adalah first stages of fish right after the eggs are hatching.. penjagaan waktu larval stage nie punya lah susah sebab survival rate untuk larval stages nie memang critical abes lah waktu nie.. hihi..:) sebab dia senang mati kalau kita tak careful when handling them.. so,, sebab tu lah bottom cleaning is important during this stages.. sebab from the excess of feeding bole create diseases to the fish,, so that, setiap hari lah kita kena bersihkan bottom of the tank in order to prevent any stress to the larvae fish... yelar,,, cer korang bayangkan kalau korang duduk dalam rumah or tempat yang kotor,,, mesti korang STRESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS kan???? macam Kang Gary dalam RM tu... huhu..:)
korang pahamkan??? hihi..


untuk minggu nie, aku kena duduk under fresh water team... memang best lah.. tapi, bagi aku rotifer adalah paling best sekali.. hihi..:) sebab rasa seronok masa buat kerja tu and tak stress.. rotifer sp. nie kalau korang semua nak tahu adalah sejenis makanan untuk ikan masa larval stages. sebab rotifer nie kecik jek size dia lebih kurang 200-250micrometer ja.. so, sesuai lah untuk mulut ikan yang tommmeeeyyyy jek tu..:)


untuk kali nie, aku kena basuh tangki, tukar air dan juga buat sea water treatment untuk ikan Ketutu.. memang payah gak lah ye nak buat sebab kita kena kuat nak kena angkat tangki untuk buang air dia... then, kena cabut anchor worm yang melekat pada ikan tu... memang penting ye sebab anchor worm nie adalah parasite dan dia makan darah ikan tu.. origin of anchor worm nie adalah dari air and basically in UMS hatcheri history hanya dekat ketutu jek anchor worm nie suka.. :) aku pun tak tau nape...


memang sangat penat okke praktikal,, tapi tak kan ada kesenangan kalau kita tak lalui kesusahan dulu kan,, kawan2 ?????








jejari berkata : tengah sakit2 badan & batuk... ada sape2 nak tolong bagi makan ubat tak????

No comments:

Post a Comment