TABUNGAN MASA HADAPAN...

Thursday 10 May 2012

fever

Assalamualaikum w.b.t....

hye semua!!!!!!!
hari nie aku update entry aku khas dari bilik aku A.2.0.3 dekat UMS nie..
semua orang sekarang nie tgh belajar biology of invertebrate dekat IPMB,,,, aku sorang jek dok tercongok dekat bilik... hihi..:)

bukan ape.. aku bukan saje2 okke tak nak pergi kelas.. i'm sick.. having a fever.. bukan setakat demam aje,, batuk, selesema, sakit kepala semua pakat ramai2 datang serang aku sekaligus.. huhu.. :) baru nak jadik akak tough kalahkan incik aniq... tapi,, terkandas gak kat tengah jalan.. huhu..:) 

sangat tak suka okke waktu sakit.. lagi2 kalau sakit tekak.. pergggggggghhhhhhhhhhh... rasa macam nak marah jek semua orang... hikhik..:) sebab ape??? sebab tak dapat bercakap.. kihkih.. tu jek main point nye.. haha... luckily, tak sakit tekak... just batuk yang boleh lah dilabelkan sebagai kronik... kihkih..:)

so,,,, since sabtu aku da mula dengan batuk hingga lah demam & selesema datang menyapa say HI AMIRAH !,, hari nie baru aku rasa aku betul2 sehat okke.. Alhamdulillah...:) syukran ya Allah di atas nikmat sakit & nikmat sihat yang kau beri.. amin..

sakit tu adalah sebagai khifarah dosa !!!!!!!

so, jangan lah setiap kali sakit kate benci lah ape lah.. sebab ianya seolah2 macam kita benci kan Allah.. sebab datangnya nikmat sakit, mahupun nikmat sihat nie semuanya dari Allah S.W.T.. jadik, bersyukur lah walaupun kita sakit.. hihi.. :) sekurang2 nya dapat gak MC dari doktor.. ( niat aku dah ke lain....) 

satu hadis Rasuluallah :"Rasulullah SAW bersabda, ''Sesungguhnya
seorang yang beriman ketika didera musibah sakit,kemudian Allah menyembuhkannya, maka itu adalahkafarat (penghapus) bagi dosa-dosa yang ia lakukansebelumnya. Ia sekaligus menjadi pesan berharga untukmenghadapi masa yang akan datang.'' (HR Abu Dawud)."

mesti ada sebab kan Allah berikan nikmat sakit nie pada kita semua..

dari hadis di atas ada menyatakan bahawa sakit itu sendiri adalah penghapus dosa2 yang kita lakukan sebelumnya.. Alhamdulillah.. sekuran2nya ada sedikit dosa yang Allah telah ampunkan... moga2 ringan sedikit penderitaan kita nanti.. insyaAllah... nak tau tak kenapa Allah mengampunkan dosa org2 yang sakit nie???

sebab,,,,,, yang pertama adalah sifat sabar, tabah & optimisme Mukmin tu sendiri... yelar.. cuba kalau kita sabar & bersyukur jek waktu Allah beri nikmat sakit ada kite, insyaAllah akan terampun lah dosa2 kita sedikit.. sebab Allah sentiasa bersama dengan org yang sabar, tabah & sentiasa pandang ke hadapan dalam hidup mereka tak kira walau susah mane pon dugaan & ujian yang DIA berikan kepada kita...

yang kedua adalah disebabkan kesedaran yang timbul masa kita tengah sakit tu.. pernah tak korang terfikir waktu sakit tu " mesti aku ade buat dosa dengan sesiapa nie, mungkin aku ada sakitkan hati org nie, mgkin aku ada pinjam brg org tak pulang2 nie and so on... " ??? haaaaaaaaaaa.... tu lah bentuk kesedaran yang kita selalu dapat bila kita berada dalam keadaan yang susah mahupun sakit.. yelarrrrrr... bak kata orang,,, dah susah baru nak insaf.. lebih kurang macam tu lah pemahaman aku... 

maka, Allah yang Maha Pemurah lagi Penyayang telah mengampunkan sedikit dosa2 terdahulu hambaNYA yang sakit.. besar kan kuasa Allah??? sesungguhnya Allah itu Maha Esa dan Maha Besar.. takde kuasa yang boleh menandingi kuasa Allah..

mmmmm.. begitulah serba ringkas hikmah dari sakit yang Allah kurniakan khas buat muhasabah diri aku & juga kawan2 kat luar sana ye..:)



salam ~~~~~~~~~~~










jejari berkata : doktor kate aku kurus sangat.... cmane neyh?????? da makan bnyak da..:( 

No comments:

Post a Comment