TABUNGAN MASA HADAPAN...

Monday 23 July 2012

#Tarawikh 1

Assalamualaikum w.b.t...


Salam Ramadhan peeps...:)
sebenarnya aku dari hari tu nak post pasal entry nie,, tapi asek ada kekangan sahaja...
hehe..:) 
almaklum lah,, aku kan suri rumah tangga yang berjaya + cikgu tuisyen yang berdedikasi,,
maka tak dapat lah den nak tules entry nie cecepat kan..
:)
poyo jek kau kan kak limah oooiiiiiiiii...


jadi, sempena meraikan Ramadhan kareem yang sekali lagi menjeguk kita pada tahun nie, maka seperti tahun2 sebelumnya lah kan, family aku memang pi Tarawikh dekat Masjid Selat Melaka nie.. entah kenapa entah jauh pulak kan sedangkan masjid kampung pun ada.. maybe sebab mak aku malas nak jumpa makcik2 yang memang bak kata orang tua2 tu "mengambil berat" tentang jiran sekampung.. nanti solat entah kemana, pahala puasa pon entah melayang kemana.. hihi..:)


nak dijadikan cerita, masa first Tarawikh kat masjid tu, memang ramai sangat orang sampai ruang solat tingkat 2 pun orang dah ramai, tapi, mak aku kata dia dah tua, malas nak panjat tangga naek atas, maka kitorang pun dok tggu lah org lain penuhkan & rapatkan saf sebab nak menyelit2 antara tempat yang kosng tu.. & alhamdulillah, naseb memang menyebelahi kitorang sebab ada tempat kosong yang kitorang boleh penuhkan kan.. maka aku pon bentang lah sejadah kecik aku yang aku terbang khas dari rumah..muat2 lah untuk kitorang berdua..


#1 : tengah2 solat, tiba2 aku rasa kenapa aku makin jauh dari sejadah yang aku bentangkan sedangkan muat untuk aku & mak aku.. so, aku ke depan lah sedikit sebab nak bagi ruang utk mak aku solat dgn selesa, senang sikit nak sujud&rukuk kan.. but, unfortunately, masa nak rukuk rakaat yang ke-2 mak aku hampir nak tersungkur jatuh, tapi naseb baek dia berpaut pada badan aku masa aku rukuk.. terhilang khusyuk aku sekejap.. aku teruskan solat sampai habis.. & bila habis mak aku ajak aku keluar dari saf tu & duduk dekat saf belakang yang kosong.. aku tanya mak kenapa ajak keluar...aku pelik lah kan... rupa2nya orang sebelah kiri mak aku tu mengganggu mak aku tgh solat.. Astaghfirullahalazim.. beristighfar aku sekejap..


korang nak tau apa yang dia buat dekat mak aku??? dia tarik telekung mak aku masa setiap kali nak sujud, bila berdiri nak baca Alfatihah & surah2 lazim dia pijak2 kaki mak aku tengah solat, & the worse part is dia siku muka mak aku masa nak rukuk sebab tu lah mak aku hampir tersungkur jatuh.. aku time tu rasa nak menanges okke sebab org lain buat mak aku macam tu.. yang paling aku ak boleh terima,, budak sekolah plak tu.. time tu aku beristighfar jek lah sebab nak hilangkan rasa marah..


#2 : kes yang kedua pulak, kan kitorang duduk saf paling belakang, then bila nak start solat tarawikh tu, ada saf dekat depan saf kitorang tu kosong, ada makcik nan anak dia dah kosongkan.. belum lagi aku nan mak aku nak bangun pergi kat situ. ada hamba Allah sebelah mak aku cakap macam nie kat kitorang "pergi lah saf depan tu, kami satu baris nie satu keluarga".. Ya Allah,, aku memang da mengucap panjang dah time tu.. ada jugak manusia macam tu sedangkan masjid adalah tempat perjumpaan & tempat mengeratkan silaturahim sesama manusia.. patutnya masa bulan puasa nie lah kita makin eratkan hubungan sesama manusia,, bukan nak duduk satu keluarga jek.. pulak dekat saf tu ada tules nama masing2... hanya empunya nama jek bole solat kat situ... ishhh333333333... sedih aku tengok.. 


aku hanya berkongsi pengalaman aku.. bukan nak tunjuk perasaan,, tapi pandangan aku buat umat islam sekarang nie, masing2 lebih mementingkan diri sendiri.. muhasabah untuk diri aku jua..:)

thanks sebab dengar cerita aku... feel free untuk komen apa2 saja pandangan korang pada aku..
anyeongggggggggg...:)



jejari berkata : mak aku pesan, biar kurang manis dalam masakan, asalkan lebihkan manis dalam senyuman...:)

5 comments:

  1. part yang jejari berkata tu aku macam menyampah sikit..HAHAHAHA ! ak payah nak manis sangat..susah nanti !

    ReplyDelete
  2. haha.. poyo nau lah kau yah.. alaaa... kau mmg dah manis da.. jgn terlebih manis da,, kang ada yg tak tido malam kang.. kahkah..:) weh,, nak cake tau... t bawak dtg sabah...

    ReplyDelete
  3. wow beb, nak tarawikh pun byk dugaannye kann kann. tersentap hati aku bce org buat mak kau mcmtu T__________T

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah..aku rasa macam ape dah time tu..ishhhhhh222...sabar jek lah..

      Delete
  4. huh ?
    ade lagi makhluk tuhan mcm tu. astaghfirullah.
    sabau na mira ! take care of your mother !

    ReplyDelete